Ostry dyżur okulistyczny
Strona głównaBlogWzrokowo uwarunkowane problemy w nauce u dzieci w wieku szkolnym
Wzrokowo uwarunkowane problemy w nauce u dzieci w wieku szkolnym

Wzrokowo uwarunkowane problemy w nauce u dzieci w wieku szkolnym

12/2024 Opracowanie kreacja

Wzrokowo uwarunkowane problemy w nauce to trudności szkolne dziecka, które wynikają z zaburzeń widzenia. Zwykle o takich dzieciach mówi się: „mógłby mieć w szkole same szóstki, ale ma trójki, bo jest leniwy”.
Często rodzice nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważny w procesie nauki jest prawidłowo działający wzrok. Często właśnie problemy ze wzrokiem, a nie lenistwo, są powodem osiągania słabszych wyników w szkole. Inaczej mówiąc, u takiego dziecka nie ma przyczyny, żeby nie osiągało dobrych wyników w nauce, a jednak tak się dzieje.

Czy wzrokowo uwarunkowane problemy w nauce są częste?

Około 40% problemów w nauce jest pochodzenia wzrokowego lub posiada istotną komponentę wzrokową.
Mogą to być: wada wzroku, zaburzenia w obrębie mięśni oka, albo problemy w rozpoznawaniu tego, co dziecko widzi.

Jakie mogą być objawy kłopotów ze wzrokiem u dziecka?

Może to być senność, kłopot z koncentracją, trudności w zapamiętaniu treści czytanego tekstu, czasowe rozmazanie obrazu, gubienie linijek w trakcie czytania, podwójne widzenie.
Objawy najczęściej występują przy czytaniu, odrabianiu lekcji, korzystaniu z telefonu komórkowego i różnią się w zależności od typu zaburzenia.
Zwykle objawy te prowadzą do tego, że dziecko unika odrabiania lekcji i uczenia się.

Czym są zaburzenia przetwarzania informacji wzrokowej?

Zaburzenia przetwarzania informacji wzrokowej to kłopoty ze zrozumieniem tego, co dziecko widzi.
Mogą dotyczyć problemów z interpretacją lub zapamiętaniem danych wzrokowych (analiza wzrokowa), odtworzeniem danych wzrokowych poprzez pisanie lub rysowanie (integracja wzrokowo-motoryczna) lub niską świadomością lewej i prawej strony (przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne).

Jakie są objawy zaburzenia przetwarzania informacji wzrokowej?

Objawy są ściśle związane z typem zaburzenia. Może to być gubienie liter w wyrazach, odwracanie liter czy cyfr. Mogą pojawiać się trudności w nauce matematyki, mylenie symboli matematycznych. Często spotykamy również trudność w odróżnieniu prawej i lewej strony oraz niestaranne pismo.

Kiedy warto przeprowadzić badania diagnostyczne dziecka?

Badanie diagnostyczne warto jest przeprowadzić u każdego dziecka przed rozpoczęciem nauki w szkole, aby wykluczyć ewentualne późniejsze problemy z nauką. Badanie natomiast jest koniecznie u wszystkich dzieci, u których wystąpiły już trudności szkolne. Również dzieci podejrzane o ADHD, dysleksję, dysgrafię, dysortografię itd. powinny przejść badania jakości przetwarzania informacji wzrokowej w ramach diagnostyki różnicowej.

Jak leczyć zaburzenia przetwarzania widzenia?

W większości przypadków bardzo dobre wyniki można osiągnąć przy zastosowaniu terapii widzenia. Są to indywidualnie dopasowane, prowadzone przez specjalistę ćwiczenia, poprawiające działanie kory wzrokowej i mięśni gałki ocznej. Efektem terapii wzrokowej jest poprawa wyników szkolnych dziecka. Terapia widzenia musi trwać od 3 do 6 miesięcy i musi być prowadzona regularnie, aby przyniosła efekty.

Zarejestruj się do naszego newslettera aby otrzymywać aktualizacje od Instytutu Oka – od wskazówek dotyczących zdrowia oka po najnowsze badania i artykuły