M

Luteina na oczy. Co o niej wiemy i jakimi mechanizmami wspiera zdrowie naszych oczu? Luteina oraz zeaksantyna to silne przeciwutleniacze. Ich pozytywny wpływ na zachowanie zdrowia oczu i poprawnego widzenia udowodniono w licznych badaniach naukowych. Przyjrzyjmy się jak działa luteina na oczy? Jakie korzyści zdrowotne osiągnie nasz organizm, gdy włączymy ją na stałe do naszej codziennej diety. Sprawdźmy w jakich pokarmach szukać najcenniejszej luteiny dla oczu.

Luteina na oczy

Dlaczego luteina na oczy? Dwa karotenoidy, luteina i zeaksantyna są przeciwutleniaczami znajdującymi się w oku. Spośród 600 karotenoidów występujących w naturze tylko te dwa znajdują się w dużych ilościach w siatkówce oka (plamce żółtej).

Ilość luteiny i zeaksantyny w obszarze plamki żółtej jest mierzona jako gęstość optyczna pigmentu plamkowego (MPOD). Ostatnio MPOD stał się użytecznym biomarkerem wspierającym okulistów w profilaktyce i diagnostyce chorób okulistycznych i schorzeń funkcji wzrokowych.

Ich naturalnym źródłem są zielone warzywa liściastych, a także inne produkty spożywcze, takie jak jajka. Wiele badań wykazało, że luteina i zeaksantyna zmniejszają ryzyko przewlekłych chorób oczu, w tym AMD i zaćmy.

Luteina i zeaksantyna to dwa ważne karotenoidy, które są pigmentami wytwarzanymi przez rośliny, które nadają owocom i warzywom od żółtego do czerwonawego odcienia. Są strukturalnie bardzo podobne, z niewielką różnicą w rozmieszczeniu atomów.

Luteina na oczy podobnie jak zeaksantyna to dwa silne przeciwutleniacze, które oferują szereg korzyści zdrowotnych dla całego organizmu. Niemniej, wpływ tych składników na ochronę oczu i wsparcie funkcji wzrokowych  zostało najszerzej zbadane naukowo.

Niestety nasz organizm nie wytwarza samodzielnie potrzebnej mu luteiny i zeaksantyny. Dlatego tak ważne jest urozmaicanie codziennej diety zielonymi  warzywami. Codzienne spożywanie luteiny i zeaksantyny poprzez dietę lub suplementy diety może pomóc w utrzymaniu dobrego zdrowia oczu.

 

Luteina i zeaksantyna - ważne antyoksydanty

Luteina i zeaksantyna są silnymi przeciwutleniaczami, które chronią twoje ciało przed niestabilnymi cząsteczkami zwanymi wolnymi rodnikami. Nadmiar wolnych rodników może uszkadzać komórki, przyczyniać się do starzenia i prowadzić do rozwoju chorób takich jak choroby serca, rak, cukrzyca typu 2 i choroba Alzheimera.

Te dwa cenne składniki (Luteina i zeaksantyna) chronią białka, tłuszcze i DNA w organizmie przed stresorami, a nawet mogą pomóc w recyklingu glutationu, innego kluczowego przeciwutleniacza w twoim ciele.

Dodatkowo, ich właściwości przeciwutleniające mogą zmniejszać działanie „złego” cholesterolu LDL, zmniejszając w ten sposób nagromadzenie płytki w tętnicach i zmniejszając ryzyko chorób serca.

Luteina – jak działa na oczy? Luteina i zeaksantyna działają również w celu ochrony oczu przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Twoje oczy są narażone zarówno na działanie tlenu, jak i światła, które z kolei promują produkcję szkodliwych wolnych rodników tlenowych. prozdrowotne składniki eliminują te wolne rodniki, więc nie są już w stanie uszkodzić twoich komórek oka.

Luteina na wzrok - wsparcie dla zdrowia oczu

Luteina i zeaksantyna są jedynymi karotenoidami w diecie, które gromadzą się w siatkówce, szczególnie w okolicy plamki żółtej, która znajduje się w tylnej części oka. Ponieważ znajdują się w skoncentrowanych ilościach w plamce, są znane jako pigmenty plamkowe.

Plamka żółta jest niezbędna do widzenia. Luteina i zeaksantyna działają jako ważne przeciwutleniacze w tym obszarze, chroniąc oczy przed szkodliwymi wolnymi rodnikami. Uważa się, że zmniejszanie się ilości tych przeciwutleniaczy w miarę starzenia się organizmu może pogarszać zdrowie oczu i osłabiać komfort dobrego widzenia.

Luteina i zeaksantyna działają również jako naturalny “krem ​​do opalania”, pochłaniając nadmiar energii świetlnej. Badacze uważają, że szczególnie chronią twoje oczy przed szkodliwym działaniem światła niebieskiego.

Składniki przeciwutleniające neutralizują wolne rodniki, które są związane ze stresem oksydacyjnym i uszkodzeniem siatkówki. Dlatego przeciwutleniacze, luteina i zeaksantyna, prawdopodobnie odgrywają rolę w zapobieganiu zaćmie. Prowadzone ostatnio badania wykazały, że wyższe spożycie luteiny, zeaksantyny i witaminy E wiązało się ze znacznie zmniejszonym ryzykiem powstawania zaćmy.

Istnieje wiele naukowych dowodów na to, że luteina i zeaksantyna zmniejszają ryzyko rozwoju AMD. W wieloletnich badaniach nad chorobami oczu związanymi z wiekiem (AREDS i AREDS2) stwierdzano wielokrotnie, że codzienne przyjmowanie niektórych suplementów diety zmniejsza ryzyko rozwoju późnego AMD – wysiękowej postaci tej choroby, która prowadzi do nieodwracalnej ślepoty.

Oprócz zmniejszenia ryzyka chorób oczu, odrębne badania wykazały, że luteina i zeaksantyna poprawiają parametry widzenia zarówno u pacjentów chorych na AMD, jak i pacjentów z zaćmą, a także osób które nie chorują na żadne schorzenie okulistyczne.

Luteina - w jakich schorzeniach okulistycznych może pomóc?

Zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD): Spożycie luteiny i zeaksantyny może chronić przed postępem AMD prowadzącym do nieodwracalnej ślepoty

Zaćma: Jedzenie pokarmów bogatych w luteinę i zeaksantynę może spowolnić powstawanie zmętnienia soczewki w oku

Retinopatia cukrzycowa: W badaniach wykazano, że suplementacja luteiną i zeaksantyną zmniejsza markery stresu oksydacyjnego.

Zapalenie błony naczyniowej oka: Luteina i zeaksantyna mogą pomóc zmniejszyć proces zapalny.

 

Zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD) są głównymi przyczynami zaburzeń widzenia i nabytej ślepoty, dotykającymi miliony osób. Odżywianie jest jednym z obiecujących sposobów zapobiegania lub opóźniania postępu tych chorób.

luteina na oczy - zwyrodnienie plamki żółtej

Luteina - nie tylko dla starszych

Co prawda suplementy z luteiną są szczególnie popularne wśród starszych osób dorosłych, które obawiają się utraty zdrowia oczu, niemniej o stałej suplementacji diety luteina i zeaksantyna powinny także pamiętać osoby młodsze i zdrowe, bowiem zazwyczaj spożycie tych karetonoidów w diecie jest zbyt niskie.

Luteina na oczy - przeciwwskazania

Istnieje niewiele efektów ubocznych związanych z suplementami luteiny i zeaksantyny.

W dużym, trwającym 5 lat, badaniu okulistycznym nie stwierdzono niepożądanych skutków przyjmowania suplementów luteiny i zeaksantyny przez pięć lat. Jedynym zidentyfikowanym efektem ubocznym było zażółcenie skóry, które nie zostało uznane za szkodliwe.

Luteina i zeaksantyna mają więc dobry profil bezpieczeństwa.

Badania szacują, że 0,45 mg na funt (1 mg na kg) masy ciała luteiny i 0,34 mg na funt (0,75 mg na kg) masy ciała zeaksantyny dziennie są bezpieczne. W przypadku osoby o wadze 154 funtów (70 kg) odpowiada to 70 mg luteiny i 53 mg zeaksantyny.

Chociaż zgłoszono bardzo niewiele efektów ubocznych suplementów luteiny i zeaksantyny, nie należy przekraczać zalecanych dziennych dawek spożycia luteiny i zeaksantyny.

Luteina - dawkowanie

Ilość luteiny i zeaksantyny, jakiej potrzebuje twój organizm, może zależeć od ilości stresu oksydacyjnego, jaki znosi. Na przykład palacze mogą potrzebować więcej luteiny i zeaksantyny, ponieważ zwykle mają niższy poziom karotenoidów w porównaniu z osobami niepalącymi.

Szacuje się, że razem z dietą spożywamy średnio 1-3 mg luteiny i zeaksantyny dziennie. Jednak, aby zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem (AMD) potrzeba dostarczyć organizmowi znacznie więcej tych składników.

Badanie AREDS2 wykazało, że 10 mg luteiny i 2 mg zeaksantyny powoduje znaczne spowolnienie rozwoju AMD do zaawansowanej postaci zwyrodnienia plamki związanego z wiekiem.

Luteina - naturalne źródła luteiny

Chociaż luteina i zeaksantyna są odpowiedzialne za jasne kolory wielu owoców i warzyw, to w rzeczywistości znajdują się w większych ilościach w zielonych warzywach liściastych

Kluczowymi źródłami karotenoidów są jarmuż, natka pietruszki, szpinak, brokuły i groszek. Jarmuż jest jednym z najlepszych źródeł luteiny z 48–115 mcg na gram jarmużu. Dla porównania, marchew może zawierać tylko 2,5–5,1 mcg luteiny na gram.

Dobrym źródłem luteiny i zeaksantyny jest także sok pomarańczowy, melon spadziowy, kiwi, czerwona papryka, kabaczek i winogrona, a przyzwoitą ilość luteiny i zeaksantyny można również znaleźć w pszenicy durum i kukurydzy.

Ponadto żółtko jaja może być ważnym źródłem luteiny i zeaksantyny, ponieważ wysoka zawartość żółtka może poprawić wchłanianie tych składników odżywczych.

Tłuszcze poprawiają wchłanianie luteiny i zeaksantyny, więc włączenie ich do diety, takie jak oliwa z oliwek w zielonej sałacie lub trochę masła lub oleju kokosowego z gotowanymi zieleniami, jest dobrym pomysłem.</P